Søk
Søk

Koronakontor dag 3 – «Hello, world!»

«Hello, world!» var mitt første møte med programmering da jeg startet IT-studier i 2000. Vår første praktiske øvelse var å skrive et bittelite program i C++ som printet teksten «Hello, world!» til skjermen.

Hello world
Hello, world! Hvitt på svart på skjermen. Magisk! Det kan ikke ha vært langt unna den følelsen Neil Armstrong hadde da han satte sitt første fotavtrykk på månens overflate den 21. juli 1969 klokken 03:65 norsk tid.

Hvorfor akkurat «Hello, world!»? På min tredje dag med koronakontor i egen stue - nesten 20 år etter denne første magiske programmeringsopplevelsen - så slår det meg. Det er bare ved hjelp av programmeringskode og digitalt utstyr at jeg kan nå ut til (nesten) hele verden og si hei.

Hei, verden!

Hei, verden! I dag er det fredag 13. mars 2020, og jeg hilser fra hjemmekontor i egen stue. Store deler av Norge er satt i karantene. Det er fredag, men antrekket er langt forbi «Casual Friday». Her er det joggebukse og minimalt med sminke som gjelder inntil videre. Situasjonen er surrealistisk, og jeg er ambivalent.

Fra stuebordet har jeg utsikt til både peisen og bakgården. Bakgården er badet i sol, og det er altfor mange barn som er ute og leker. Jeg har vært en tur på apoteket og butikken. Det ble lørdagsgodis i fabrikkpakkede poser i stedet for plukkegodt, og jeg vasket hendene veldig grundig da jeg kom hjem. Jeg veksler mellom påskestemning og apokalypsefrykt.

Kontorutsikt
Snap fra koronakontor dag 1 (onsdag 11. mars 2020)

Dugnad

Trump-nyheter har vært en del av morgen- og kveldsrutinen min de siste årene. Jeg har gått fra å være sjokkert og lattermild, til å bli nummen. Trump er en tapt sak. La oss kjempe mot Korona i stedet.

Som tidligere testleder er jeg vant til å fokusere på risiko, og å forvente det verste. Det har gradvis gått opp for meg at det kommer til å smelle. Det er allikevel vanskelig å ta inn over seg at det faktisk har skjedd.

Det er ingen grunn til å forvente det verste, om ikke hensikten er å legge til rette for det beste. Nå er det tid for den gamle norske skikken dugnad. La oss takle de viktigste oppgavene sammen. Det viktigste nå er å begrense smittespredningen, normalisere en ny hverdag, og å holde motet oppe ved å skape så mange magiske stunder vi kan.

Ny hverdag

Jeg er heldigvis blant de som kan jobbe hjemmefra med internett og mobilt utstyr. Akkurat nå er jeg en del av Team Intranett2020. Vi har fått i oppdrag å ta Kantegas intranett fra 2000 til 2020. Intranettet har sett sine bedre dager, og mye av innholdet er utdatert. We fix!

Koronakontor - dag 1

På min første dag med koronakontor jobbet jeg med skisser og prototyp for et nytt ansattsøk. Jeg holdt kontakten med resten av teamet via chat, og hadde videomøte med to kollegaer som fortsatt var på kontoret.

Koronakontor – dag 2

På min andre dag tok jeg frem notater fra fjorårets studier. Ifølge boken «Digital strategi for alle» (Dalen og Rønjum, 2015), er det viktig å unngå både informasjonsoverlast og navigasjonsoverlast, og å få kontroll på innholdet.

Ubrukt innhold 

Egenprodusert sketchnote fra 2018 som illustrerer hvor lite av innholdet på nett som faktisk blir brukt

Teamleder og jeg hadde også et videomøte for å klekke ut et videomøtevennlig alternativ for workshopen vi hadde planlagt å ha med teamet på kontoret fredag. Så var det tid for å legge ut link til spørreundersøkelse om eksisterende ansattoversikt til alle i Kantega på chatten.

Koronakontor - dag 3

På denne tredje dagen har vi gjennomført «workshop» på video. Det fungerte fint. Vi delte noen dokumenter på forhånd, resultatet fra spørreundersøkelsen ble delt med alle via link,  og utviklerne hadde en liten demo av det de hadde produsert ved å dele skjerm.

Det var også veldig hyggelig! Vi kommer nær hverandre på en annen måte når vi har alle ansiktene sånn foran oss på skjermen. Vi er jo alle litt hjemme hos hverandre samtidig. Noen på kjøkkenet eller stua, og andre på vaskerommet der det er bedre lys og fritt for barn.

Intranett-teamet
Her er bilde fra teamets første video-chat. Legg merke til hvordan vi helt ubevisst matchet to og to. Magisk <3

Vi varmet opp med en runde rundt byen (i stedet for bordet). Tema: Hva har du hamstret? Vi trenger nok alle en god dose galgenhumor for å komme oss gjennom denne unntakstilstanden.

BTW – husk at ikke alle kan hamstre

Det som er fint med å jobbe med interaksjonsdesign og brukeropplevelse er at jeg får kommet mye nærmere brukerne. I mitt forrige prosjekt laget vi selvbetjeningsløsninger for de som søker om økonomisk sosialhjelp. Jeg har lest hundrevis av tilbakemeldinger som brukerne har gitt via Hotjar. Det har gitt meg litt innsikt i hvor dramatisk det kan oppleves å være i en vanskelig økonomisk situasjon. Vi trenger ikke gjøre det vanskeligere for folk som allerede har det vanskelig. Det er mange som ikke har råd til å hamstre. Husk det neste gang du går i butikken.

Hva har jeg lært hittil?

På slutten av denne tredje dagen kan jeg si at jeg har lært litt av hvert. Jeg har kjent på dugnadsånden i Kantega, jeg har blitt litt bedre kjent med nye kollegaer, jeg har kjent at teamfølelsen faktisk kan vokse når vi må samarbeide digitalt, og jeg har bestemt meg for å gjøre det beste ut av situasjonen.

Nå er det bare å brette opp ermene og bruke fantasien. La oss jobbe sammen om å bruke digitale flater til å skape magiske øyeblikk der vi kan!

https://no.wikipedia.org/wiki/Hello,_world

https://snl.no/Neil_Armstrong

https://en.wikipedia.org/wiki/Casual_Friday

https://snl.no/dugnad

https://www.ark.no/boker/Ove-Dalen-Digital-strategi-for-alle

Litt om forfatteren

Ina Aschim

Ina Aschim

Ina jobber med interaksjonsdesign og brukeropplevelse, og har bred erfaringen innen utvikling og forvaltning av IT-systemer. Hun har testet, kodet, ledet team, fasilitert workshops, vært prosessdriver og prosjektleder, dokumentert, visualisert, og holdt
kurs.

Ina brenner for tverrfaglig arbeid, og det å ikke sette folk i bås. Det er på tide å kvitte seg med rollebeskrivelser, og heller finne potensialet i enkeltmenneskene og samarbeidet mellom dem. Sammen kan vi skape gull!
comments powered by Disqus