Mest lest på Kantega-bloggen i 2013

På Kantega-bloggen skriver vi som jobber her om faglige tema vi brenner for. Vi er glade for å se at mange andre deler våre interesser. Her er topp 10-lista over de mest leste blogginnleggene i 2013.

devicelab

blogg.kantega.no ble etablert i februar i år. Siden den gang er det publisert nærmere 40 innlegg om alt fra ledelse og arbeidsmiljø til teknologitunge emner. Vi skriver om det som opptar oss, og er glade for å se at så mange med samme interesse besøker oss.

Her er blogginnleggene med best besøk i 2013:

  1. Kantegas nye devicelab i Trondheim - åpen for alle
    Kantega åpnet devicelab for gratis testing av mobile enheter på Kantegas avdeling i Trondheim i vår. I høst åpnet vi også devicelab i Oslo. 

  2. Brukskvalitet vs. brukeropplevelse
    Hva betyr det egentlig at en løsning har god brukskvalitet, hva skiller dette fra en god brukeropplevelse og trenger vi egentlig å vite forskjellen?

  3. Hvorfor skal noen la seg lede av deg?
    Mange har nok brent seg på å ta over en lederstilling og forsøkt å gjøre alt til punkt og prikke som forgjengeren sin. Etter en tid vil mange oppleve at dette ikke fungerer. Det hjelper faktisk ofte ikke hvor mye du enn øver. Hvorfor ikke?

  4. Hva er en domenemodell - egentlig?
    Vi gjentar, nesten til det kjedsommelige, behovet for for en domenemodell når vi snakker tjenesteorientert arkitektur, men hva mener vi egentlig?

  5. La flere få eie sin egen arbeidsplass
    Kantegas ansatteiermodell gjør Kantega til en unik arbeidplass. Jeg mener flere bedrifter burde gjøre som oss, skriver Jørund Leknes.

  6. Hvorfor 100 prosent kodedekningsgrad ikke betyr 0 prosent feil
    Som et mål på hvor godt vi har enhetstestet måles ofte kodedekningsgrad. Men selv om dekningsmåling kan være nyttig er det også begrep som ofte misforstås. Noen ganger virker bruken av det også mot sin hensikt. 

  7. Fra organisasjonskart til brukervennlighet
    Nettstedstrukturen til større organisasjoner har en hang til å speile organisasjonskartet. Dermed må brukerne kjenne kartet godt for å kunne finne kjapt fram til målet. Trondheim kommune tenkte annerledes. 

  8. Forvaltningsgjeld
    De fleste har kanskje hørt om «teknisk gjeld», altså når teknisk utvikling og vedlikehold ikke har blitt gjort godt nok. Men Hans Ove Ringstad introduserer et nytt begrep, nemlig «forvaltningsgjeld».

  9. Friheten til å prøve og feile
    I Kantega får vi muligheten til å prøve ulike retninger, og her utforsker vi ulike måter å jobbe på. Vi har mulighet til å velge selv, og fokuserer på kontinuerlig forbedring.

  10. Verdien av Big Data
    I vår digitale hverdag produseres det store mengder med data. Datamengdene som omgir oss øker i et svært raskt tempo. Nye datakilder og ny teknologi gjør det mulig å tenke nytt og lage tjenester som tidligere ikke kunne realiseres.

    Det kan vel IT fikse?
    Nei, du som leder har noen valg som må tas! Virksomhetsbehovene avgjør IT-støtten, skriver Noralf Husby.

Velkommen tilbake til bloggen i 2014!

Litt om forfatteren

Øyvind-Lillerødvann

Øyvind Lillerødvann

Øyvind Lillerødvann jobber med brukskvalitet og brukeropplevelser i Kantega. Øyvind har bakgrunn fra interaksjonsdesign (MMI) ved NTNU, og har erfaring fra både media og IT-bransjen. Han er blant annet av den grunn spesielt opptatt av innholdskvalitetens betydning for brukeropplevelsen.
comments powered by Disqus