Friheten til å prøve og feile

I Kantega har jeg fått muligheten til å prøve ulike retninger, og her utforsker vi ulike måter å jobbe på. Vi har mulighet til å velge selv, og fokuserer på kontinuerlig forbedring.

Det er alltid morsomt å fortelle om hvordan vi jobber med kultur, arbeidsmiljø og strategi. 

En del av Kantegas ledelsesfilosofi er at de som gjør jobben vet best hvordan den skal gjøres. Dermed har hvert team selv ansvar for hvordan de best jobber sammen, og at de stadig forbedre seg. For en stund siden fikk jeg anledning til å fortelle mer om dette. Her er en liten historie.

Lønnsomt å jobbe med arbeidsmiljø

Historien begynner med at noen fra Rotaract Trondheim hadde hørt at Kantega var en spesiell bedrift, og spurte om å få komme på bedriftsbesøk. Det var en engasjert gjeng som kom på besøk søndag formiddag. Til tross for en lang lørdagskveld med gallamiddag og fest, var de nysgjerrige på å høre om hva som er spesielt med Kantega.

At vi er 100% ansatteid gjør at vi velger å ha fokus på at vi skal ha det bra på jobben. Det er også artig å vise frem tall som sier at det lønner seg å jobbe med arbeidsmiljø, at målet er at dette skal være verdens beste arbeidsplass, for oss. 

Gi ansvar og frihet

Jeg har vært ansatt på samme sted mange år, man har hatt mange jobber. Jeg har prøvd meg som brukskvalitetsrådgiver, javautvikler, prosjektleder, teamleder og gruppeleder. etter hvert var det et område som pekte seg ut som ekstra interessant, og med kurs, sertifisering og videreutdanning er jeg teamleder og gruppeleder med både personal- og prosjektansvar. Andre her har ønsket å utvikle seg i andre retninger, og fordyper seg i sine fagområder. 

Det er ikke bare på de store karrierevalg vi har valgmuligheter og får prøve og feile.

Den siste tiden har jeg hatt lyst til å fortelle andre om arbeidsmiljøet vårt, fordi jeg tror det skal så lite til. I løpet av de 10 årene vi har drevet Kantega har vi lært så mye om hvordan det lønner seg å gi ansvar og frihet til de som gjør jobben, at jeg gjerne vil inspirere andre. Dette bedriftsbesøket var andre gangen på kort tid jeg holdt denne typen foredrag. Forrige gang var på Great Place to Work sittseminar om gode arbeidsplasser. Jeg har også hatt lyst til å skrive, og se her, jammen fikk jeg lov til det også. 

Strategien lager vi sammen

Når vi jobber med strategi gjør vi det sammen. Det er vi som jobber her som vet i hvilken retning vi ønsker å gå, som fagpersoner og som gruppe. Det er vi som vet hva vi er gode på, og hva kundene trenger, sånn at vi kan si hvor vi ønsker å være i markedet.

Ledelsen sørger for at det alle gruppene vil henger sammen og drar i samme retning. Vi skal alle levere nyskapende selvbetjenings- og saksbehandlingsløsninger. Men det er vi ansatte som har sagt at vi også skal være foretrukken leverandør på integrasjonsarkitektur, best på mobile plattformer og så videre. At det er vi selv som setter disse målene gjør at alle blir engasjert i hva som skal til for å nå dem.

Og vi lykkes, også med å få spennende oppdrag for dyktige kunder.

Prosessen formes

Besøket ble avsluttet med en runde i kontorlandskapet, der de som jobber i team også sitter sammen i små landskap. Vi så på oppsett på de ulike scrum- og kanbantavlene, blant annet hvor ulike tavlene blir når teamene selv finner ut hvordan prosessen må være for å passe til hvert teams sammensetning av oppgaver og folk. 

[img]../../multimedia/432/Rotaract.jpg[/img]

Oppsummert

Skal man fortelle om Kantega på en halvtime må det bli stikkord og et utvalg av tema. Jeg valgte friheten til å prøve og feile og det at vi jobber sammen med hvor vi vil. Disse to er grunnlag både for å bli et godt arbeidsmiljø der dyktige medarbeidere vil være lenge, og for gode økonomiske resultater som gjør at vi kan fortsette å jobbe for å bli et enda bedre sted å jobbe. 

Vil du høre mer? Jeg forteller gjerne, bare ta kontakt.

Litt om forfatteren

Ingunn-Moen

Ingunn Moen

Ingunn er avdelingsleder for Integrasjon i Kantega i Trondheim.

Hun er også teamleder for forvaltning og utvikling på en av våre kunders tjenestebuss, med tilhørende tjenester.

I begge rollene handler det om at folk skal trives med det de jobber med, få passe med utfordringer, og at vi lager verdi for kundene.
comments powered by Disqus