Du vil ikke tro hva Espen kan lære deg... om sosiale medier

Espen lærer deg faktisk det du trenger å vite for å bli en racer på sosiale medier.
For hvis du forstår hvordan Facebook fungerer, kan du lage nettsider som er best mulig egnet for deling, og som framstår som attraktive.

viral

Sterke sosiale relasjoner

Å utnytte sosiale media har blitt den mest effektive måten å nå ønsket publikum på.

Når en nettside deles mellom personer som har en sosial relasjon, vil relasjonen de har påvirke mottakeren. Venner har felles interesser og det er naturlig å anta at det som opptar den ene, også er interessant for vennene. Men som sosiale dyr pleier vi også våre sosiale relasjoner ved at vi viser interesse for hverandre og det våre venner synes er interessant.

Sosiale nettverkingstjenester som Facebook og Twitter er spesialister på deling og å pleie relasjoner. Spesielt Facebook er interessant, fordi det er det sosiale mediet som sterkest har et fokus på venner og familie, og som derfor er mest effektiv på å dele innhold.

Ved å forstå hvordan Facebook fungerer kan vi utnytte funksjonalitet i publiseringsløsninger for å lage nettsider som er best mulig egnet for deling, og som fremstår som attraktive for å få boost.

Alt Facebook vet om deg

Facebook forsøker å sørge for at brukerne pleier sine nærmeste relasjoner, og samtidig at de nære relasjonene ikke drukner i en strøm av poster fra perifere relasjoner. Brukere kan spesifisere hvem deres nærmeste venner er. Samtidig foregår det også mye i bakgrunnen for å anslå hvilke personer en bruker har sterke relasjoner til:
Hvem viser personen interesse for? Hvem sine bilder ser hun på? Hvem chatter hun med? Hvem bor hun i nærhet av? Hvem logger på Facebook fra samme IP-adresse i arbeidstiden? Hvem får alltid en “liker” i forhold til dem som ikke får det? Det foregår mye. Alt dette er med på å vekte opp hvem sine poster som vises i personens feed, og hvem sine poster som nesten aldri vises. De fleste postene vises nemlig ikke i feeden.

Men; Facebook vekter også på bakgrunn av kvaliteten på det som deles. Hvis kvaliteten på det som deles er dårlig, er det større sjanse for at personen blir irritert eller i større grad sliten av det som kan oppfattes som støy. Hvis kvaliteten er høy vil Facebook dele denne siden før den deler det den antar er støy. Dette kan vi utnytte.

Delingsoptimaliserte sider

Det er viktig å huske på at sosiale medium er flyktige medium. Feeden i Facebook er i stadig forandring, og poster forsvinner raskt nedover og ut i glemselen. Det er viktig å fange oppmerksomheten.

Gode nettredaktører på tradisjonelle nettsider bruker allerede mye tid på å gi sider titler og sammendrag som er gunstige for google og søkemotorer. Søkemotor-optimaliserte titler og sammendrag bør inneholde nøkkelord som vi antar brukere søker etter, og som dermed vil bli vektet høyt i søketreff i forhold til det brukeren har oppgitt at hun leter etter.

På sosiale medier er situasjonen en helt annen. Her er brukeren ikke ute etter å finne noe spesifikt, men heller bli inspirert til å klikke seg inn på siden som er postet på Facebook. Dermed er det ikke like viktig med nøkkelord på Facebook, men heller å utforme tekster som vekker interesse umiddelbart og som kan inspirere og pirre nysgjerrigheten. Det er nettopp dette Open Graph kan hjelpe oss med.

Få hjelp av Open Graph

Facebook vekter spesielt opp sider som benytter Open Graph-notasjon. Open Graph er et verktøy. Det er et språk nettsider kan benytte for å fortelle Facebook og andre sosiale medier om hvordan siden bør fremstå i en sosial strøm. 

En artikkel fra napha.no delt på facebook

Selv om sidetittelen din er søkemotoroptimalisert, kan du med Open Graph også spesifisere en annen, inspirerende tittel og beskrivelse som vil bli benyttet i sosiale medier.

Vi kan  spesifisere hvilken tittel, beskrivelse og hvilket bilde som skal benyttes ved deling. Det er flere felter som kan spesifiseres, men disse tre er de viktigste. Det er disse som faktisk vises i feeden.

I publiseringsløsninger, for eksempel Flyt CMS, kan vi med enkelhet legge inn egne felter i sidemalene for inspirerende tittel og beskrivelse som skal benyttes i sosiale medier.

Størrelsen teller faktisk

Sidene dine bør også ha ett hovedbilde. Dette er en god regel og det vil bidra til at siden vektes opp både på søkemotorer og i sosiale medier. Open Graph gir deg muligheten til å spesifisere nøyaktig hvilket bilde som skal benyttes ved deling. Det trenger ikke være hovedbildet ditt, selv om det ofte vil være naturlig.

Facebook er et veldig visuelt medium, og er spesielt opptatt av bilder på sidene dine. Facebook vil se på bildestørrelsen på det bildet du oppgir, og vil vekte opp sider som oppgir store bilder. Som et minimum bør bildene være 600 x 315 pixler, men facebook vil gi ytterligere oppmerksomhet til siden din hvis du oppgir et bilde som er 1200 x 630 pixler eller større, da disser er ekstra godt egnet til å dele med brukere som benytter store skjermflater.

Det er ikke sikkert at disse kravene sammenfaller med det bildet du benytter på visningen i nettsiden din. En god regel er at du alltid laster opp så store bilder som mulig til publiseringsløsningen din, og at den automatisk  skalerer ned bildet for visning i nettsiden. Med Open Graph kan vi dermed oppgi bildet i opprinnelig størrelse for deling. Hør med en av våre konsulenter om denne strategien benyttes på siden din. Hvis siden har eksistert noen år, kan det være en verdifull oppgradering.

Noen ganger er det vanskelig å finne store, gode bilder å benytte. Spesielt på nettsider med mange redaktører og publisister vil mange oppleve at bildekvaliteten som benyttes ikke er god nok. Dette kan det være vanskelig å følge opp. Hvis bildene som publiseres ikke er store nok til å tilfredstille Facebooks krav til store bilder, kan publiseringsløsningen automatisk skalere opp bilder som er for små. Bildekvaliteten blir ikke noe bedre av den grunn, men Facebook vil automatisk kunne gi en ekstra boost til siden din likevel.

Når Facebook bruker feil informasjon

Av og til publiseres en artikkel med et hovedbilde man senere bytter ut, for eksempel hvis redaktøren finner et bedre bilde, eller kanskje siden ved en feiltakelse ble publisert uten et stort, delbart bilde. Da kan man oppleve at selv om vi bytter bildet i artikkelen så fanger ikke Facbook opp endringen. De fortsetter å benytte det gamle bildet, selv om noen deler siden på nytt. Det samme skjer hvis du oppdager at delingsteksten inneholder en skrivefeil og retter opp feilen etter at siden har blitt delt. Facebook tviholder på den gamle teksten med skrivefeil.

Det skjer fordi Facebook har lagret et sammendrag av siden, med delingstekst, bilde og alt annet delingsrelevant innhold. Dette sammendraget benytter Facebook hver gang siden deles, og oppdaterer sammendraget bare en sjelden gang i blant. Heldigvis kan vi be Facebook om å hente nytt sammendrag ganske enkelt ved å benytte Open Graph debuggeren.

Opengraph debugger napha.no

Når vi legger inn URL til en side her, kan vi både se lagret sammendrag på siden, og vi kan be Facebook om å gå til siden vår og hente et nytt sammendrag med fersk data. Facebook vil umiddelbart her gi tilbakemelding på hva som funker bra og hva som ikke funker så bra med delingsinformasjonen vi har lagt inn.

Et veldig nyttig verktøy for å se hvordan siden din vil framstå når den deles i sosiale medier.

Har du flere spørsmål, ta gjerne kontakt!

espen.hjerto@kantega.no

Litt om forfatteren

Espen-Hjertø

Espen Hjertø

Espen er senior frontend-utvikler, og har jobbet i Kantega siden 2007. Han har jobbet med visuell programmering siden Commodore 64s storhetstid. Også en ivrig Android-utvikler.
comments powered by Disqus